Priser och villkor för service

Allmänt

Originalservice för Bosch hushållsapparater utförs av BSH Home Appliances AB (”BSH”) i regionerna Stockholm inkl. Mälardalen och Örebro, Göteborg med omnejd, Skåne och Halland. I övriga distrikt får du hjälp av BSH’s auktoriserade avtalsverkstäder. Kontakta gärna Bosch kundservice på tel. 0771- 19 70 00 vid eventuella frågor.

Nedan priser gäller inte för det fall ett eventuellt fel inträffar under din rätt till lagstadgad garanti och reklamation. Priserna gäller endast för service som inte täcks av produktens ursprungliga garanti eller reklamationsrätt då all garanti- och reklamationsservice är kostnadsfri för konsumenter. Notera dock att garantin och reklamationsrätten inte täcker yttre åverkan eller installations- och handhavandefel. Inköpskvittot är ditt inköpsbevis och ska uppvisas vid servicebesök där du hävdar att servicen ska omfattas av garantin eller reklamationsrätten. För mer information om din reklamationsrätt som konsument, se avsnittet om ”Reklamationsrätt” längre ner på sidan.

RUT-avdrag i samband med servicebesök, kan nyttjas vid reparation och underhåll av vitvaror. Om Skatteverket ger avslag på RUT-avdrag kommer BSH Home Appliances AB att efterfakturera kvarstående belopp. För mer info gällande RUT-avdrag se www.skatteverket.se.

Vid service som inte täcks av garanti eller reklamationsrätt

Vid inbokat besök av servicetekniker debiteras du för fast pris. Väljer du att föreslagen service ska genomföras, tillkommer debitering av eventuella reservdelar/förbrukningsmaterial.

Servicebesök betalas på plats med betalkort (VISA/MasterCard) alternativt mot faktura. Vid fakturering tillkommer en fakturaavgift. Angivna priser är i SEK. BSH förbehåller sig rätten för eventuella prisjusteringar.

Avbokning av servicebesök samt begränsat tillträde

Hör av dig till oss för eventuell ombokning eller avbokning, om möjligt senast dagen innan besöket. Inför servicebesök ska produkten vara åtkomlig för tekniker d.v.s. inte hindras av eventuella snickerier eller inbyggnationer. En frys ska vid besöket vara avfrostad enligt instruktion i bruksanvisningen. Om inte produkten är åtkomlig för serviceteknikern på avtalad tid, kan service inte utföras och nytt servicebesök behöver bokas. Inför det nya servicebesöket behöver produkten göras tillgänglig, om t.ex. snickare behöver anlitas görs detta av dig till självkostnadspris. Detta gäller även för servicebesök som bokats inom produktens garantitid eller som faller in under din reklamationsrätt. Har du själv inte möjlighet att vara på plats och släppa in teknikern, måste du ordna detta på annat sätt och meddela oss.

Prislista för servicebesök

Benämning: Inkl.moms
25%
Med RUT
avdrag inkl.
Moms

Fast pris
Debitering av eventuella reservdelar/förbrukningsmaterial tillkommer¹.
1935:- 1290:-

Vid fler än en produkt vid samma besök tillkommer denna kostnad per produkt.
Debitering av eventuella reservdelar/förbrukningsmaterial tillkommer¹.
1290:- 645:-

Vid servicebesök som hanteras av mer än 1 tekniker, tillkommer denna kostnad per produkt.
Debitering av eventuella reservdelar/förbrukningsmaterial tillkommer¹.
1290:- 645:-
Fakturaavgift 75:- Fakturaavg. ej RUT berättigad
Kortbetalning VISA/MasterCard Ingen extra avgift
¹ Vid reparation tillkommer debitering av eventuella reservdelar samt eventuellt förbrukningsmaterial. Se www.bosch-home.se/produkter/reservdelar

Särskilda priser och villkor för service av småelsprodukter

Service av småelsprodukter (tex dammsugare, espressomaskiner och köksmaskiner) hanteras av BSHs centrala verkstad. Avser service din espressomaskin, vänligen kontakta Bosch kundservice på tel. 0771-19 70 00 för upphämtning av din espressomaskin till BSHs verkstad. Vid övriga småelsprodukter (tex dammsugare och köksmaskiner) vänligen kontakta den handlare där du har köpt produkten för hjälp med att skicka in produkten till BSHs verkstad. I de fall där du hävdar att servicen ska omfattas av garantin eller en reklamationsrätt, måste alltid en kvittokopia samt en felbeskrivning bifogas produkten. Gäller det service utanför garantin eller reklamationsrätten, kontaktas du av BSHs verkstad för ett kostnadsförslag innan service påbörjas. Vid ditt godkännande av service och kostnadsförslag, debiteras du för arbetstid som lägst med 30 minuter (vilket motsvarar 5 s.k. reparationsperioder) samt för eventuella reservdelar/förbrukningsmaterial och fakturaavgift². Väljer du att avböja service utgår endast en undersöknings- och fakturaavgift².

Reparationsservice för mindre produkter

Inkl.moms 25%
Espresso undersökning
Undersökning av espressomaskinen och förberedelse av reparationserbjudande.
Vi erbjuder fri frakt*
675:-
Espresso underhåll
Undersökning, avkalkning och service (utan användning av reservdelar).
Pris inklusive undersökningsavgift.
Vi erbjuder fri frakt*
995:-
Espresso reparation
Undersökning, avkalkning och reparation. Reservdelar kommer att framgå av prisuppgiften.
Pris inklusive undersökningsavgift, debitering av eventuella reservdelar tillkommer.
Vi erbjuder fri frakt*
1275:-
Småelsprodukter undersökning
Undersökning av dammsugare, köksmaskiner och mindre produkter, samt upprättande av reparationserbjudanden.
425:-
Småelsprodukter underhåll
Undersökning och service av små elektriska produkter (utan användning av reservdelar) .
Pris inklusive undersökningsavgift.
575:-
Småelsprodukter reperation
Besiktning och reparation.
Reservdelar kommer att visas i prisuppskattningen.
Pris inklusive undersökningsavgift.
625:-
*Observera att vi erbjuder fraktlösningar med möjlighet att upphämtning av espressomaskiner utan kostnad!
Upphämtning kaffemaskin
Fri frakt med upphämtning i en speciell transportlåda för kaffemaskin
Mer information gällande upphämtning här.
Fri
Vid övriga småelsprodukter (tex dammsugare och köksmaskiner) vänligen kontakta den handlare där du har köpt produkten för hjälp med att skicka in produkten till BSHs verkstad
Returförsändelse av små produkter Fri
Mer information gällande reparationsservice

Reklamationsrätt

Dina rättigheter som konsument regleras i Konsumentköplagen (KKL) och Konsumenttjänstlagen (KTL), vilka bägge är tvingande, d.v.s. att BSH inte kan avtala om sämre villkor. För att du ska kunna reklamera en produkt ska felet vara ursprungligt, det vill säga det ska ha funnits när du köpte varan. Du får inte själv ha orsakat felet. Du ska reklamera varan senast inom två månader efter att du har upptäckt felet/felen, dock alltid senast inom tre år från inköpsdatum. Med en vara kan även följa en produktgaranti som är kortare än tre år, utan att det för den delen förkortar reklamationstiden. I Sverige erbjuds alltid du som konsument, vid köp av BSH:s hushållsapparater, två års garanti. Efter dessa år är det alltid du som skall bevisa att felet är ursprungligt. Du måste kunna styrka när produkten köptes, spara därför alltid kvitto eller annan dokumentation. Leverantörens garantiåtagande omfattar inte fel eller skador som uppstått vid felaktig användning, missbruk, felaktig inbyggnad, uppställning eller anslutning, spänningsvariationer eller andra elektriska händelser, som t.ex. defekta säkringar eller fel i det elektriska nätet eller om service utförts av annan än av BSH auktoriserad serviceföretag.

Eventuell reklamation ska ske skriftligen till reklamationer@bshg.com. BSH tillämpar APPLiA:s bestämmelser för Konsumentköp, APPLiA (EHL) Konsumentköp 2005, och APPLiA:s bestämmelser för reparation, APPLiA (EHL) Reparation 2003 vid konsumentköp. (APPLiA, tidigare EHL, är branschorganisationen för tillverkare och importörer av elektriska hushållsapparater.)

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) www.arn.se hanterar ärenden där köpare och säljare inte kommer överens. BSH kommer att delta i eventuella tvister hos ARN och kommer även att följa eventuella rekommendationer från ARN.

Postadress till ARN: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm. För krav och reklamationer som gäller över landsgränserna, vänligen se följande länk: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Ångerrätt

Som enskild konsument har du, när du köper en tjänst på distans, 14 dagars ångerrätt utan något särskilt skäl enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dagen då du ingick avtalet att köpa vår tjänst. Ångerrätten gäller inte en tjänst som har fullgjorts om du har samtyckt till att tjänsten påbörjas under ångerfristen och att det inte finns någon ångerrätt att åberopa när tjänsten har fullgjorts. Ångerrätten gäller inte heller en brådskande reparations- eller underhållsåtgärd i din bostad som sker på ditt initiativ och begäran, under förutsättning att åtgärden omfattas av din begäran eller har ett direkt samband med den.

Meddela BSH inom ångerfristen om du vill frånträda avtalet om köp av vår tjänst och därmed nyttja din ångerrätt. Meddelandet kan ske muntligen eller skriftligen så länge du anger tydligt att du vill nyttja din ångerrätt. För kontaktinformation samt en blankett som du kan använda för utövande av ångerrätten, vänligen se Kontakt- och Bolagsinformation samt ångerformulär.

Om du utövar din ångerrätt inom ångerfristen återbetalas betalt belopp för den aktuella tjänsten du har köpt. Återbetalning sker utan onödigt dröjsmål, dock senast 14 dagar från den dag då vi tog emot ditt meddelande om att du vill utöva ångerrätten. Återbetalning sker genom samma betalningsmetod som du använde vid köpet av tjänsten.

Om du begär att tjänsten du har köpt ska påbörjas under ångerfristen och du utövar din ångerrätt efter att tjänsten har påbörjats är du skyldig att betala en proportionell andel av priset för tjänsten motsvarande den del av tjänsten som utfördes fram till dess att du meddelar oss om att du utövar din ångerrätt.

Om vi redan har skickat varor till dig kommer vi inte att kunna avbryta detta avtal förrän det har levererats. I det fallet, om du vill returnerar varorna till oss, så svarar du som konsument själv för kostnader i samband med returen.